Bali en Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Nick en Suzan - WaarBenJij.nu Bali en Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Nick en Suzan - WaarBenJij.nu

Bali en Gili Trawangan

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Nick en Suzan

28 September 2015 | Indonesië, Gili Trawangan

Halo allemaal,

Terima Kasih voor jullie lieve en leuke reacties onder ons vorige verslag.

Onze laatste 3 weken zijn ingegaan. Onze laatste 3 weken die we willen gebruiken om bij te komen van het reizen. Aan de ene kant vind ik het jammer dat we nu onder de echte toeristen komen en niet meer echt aan het backpacken zijn. Aan de andere kant vind ik het heerlijk om eindelijk bij te kunnen komen van het vele reizen en kijk ik er naar uit om de komende 3 weken te relaxen. Even heerlijk zon, zee en strand.

Vrijdag 26 juni ging de wekker erg vroeg. De taxi was mooi op tijd waardoor we ruim op tijd op het vliegveld in Yogyakarta aankwamen. Het was een klein vliegveld. Voor de ingang stond bewaking die onze vliegticket wilden zien voordat we naar binnen mochten. Eenmaal binnen konden we gelijk inchecken. Nadat we hadden ingecheckt kwamen we in een klein halletje met maar 4 gates. Toen we naar onze tijden keken leek het vliegtuig nog op tijd te zijn. In het halletje werd het steeds drukker en al snel was er niet genoeg plaats voor iedereen om te zitten. Nick en ik waren erg moe maar echt plaats om even te slapen was er niet. Ons vliegtuig was nog niet geland en we hadden anderhalf uur vertraging. Dit was de eerste keer van alle 9 vluchten die we al gehad hadden dus we mochten niet klagen. Na ongeveer een uur vliegen kwamen we aan op het vliegveld in Bali. Hier kregen we een klein beetje ruzie met de taxichauffeurs. Zo waren er namelijk geen Blue Bird taxichauffeurs op het vliegveld. Wij hadden gehoord dat je het vliegveld uit moest lopen om deze wel te treffen. Onderweg werden we meerdere keren aangesproken door taxichauffeurs, bij wie we meteen aangaven dat we met Blue Bird wilden. Echter lieten ze ons niet met rust. Ze bleven in discussie gaan dat die er niet waren. Zo pakte een taxichauffeur Nick ook bij de schouder om hem tegen te houden. Toen Nick kwaad werd liet hij hem los. Op de parkeerplaats zagen we een Blue Bird taxi. We hielden deze aan. Toen we wilden instappen blokkeerde 2 andere taxichauffeurs voor ons de weg. Ze gingen in discussie met de Blue Bird taxichauffeur en zeiden daarna tegen ons dat Blue Bird geen passagiers mag meenemen vanaf het vliegveld waardoor we niet mochten instappen. We zeiden dat we daar niets mee te maken hadden en we gewoon in wilden stappen. Anders liepen we wel van de parkeerplaats af en stapten we daar in. Uiteindelijk lieten ze ons met rust. We hadden in Yogyakarta al gekeken naar mogelijke hotels. We lieten ons afzetten bij het Solaris hotel wat maar 5 minuten rijden was vanaf het vliegveld. Dit hotel was erg groot en druk. Nick kreeg weinig van de prijs af waardoor we verder wilden gaan zoeken. Ik was aan de overkant gaan zitten met onze tassen terwijl Nick naar een hotel zocht. Terwijl ik met mijn tassen zat te wachten zag ik een massagesalon met enorm goedkope massages. Hier wilde ik sowieso nog naar toe. Na een tijdje kwam Nick terug en gaf aan een hotel gevonden te hebben. Het was een super mooi hotel genaamd Manggar Indonesia. Het lag in een steegje waardoor de locatie rustig was, had een super mooi zwembad en hele luxe kamers. We hadden onze spullen neergezet en waren meteen vertrokken. We hadden een scooter gehuurd en waren de omgeving gaan verkennen. Onze eerste indruk van Bali was zo anders als de rest van Indonesië. Zo waren er super veel toeristen en leek het eerder een badplaats van Spanje als dat we nog in Azië waren. Je zag overal restaurantjes, toeristen, winkelcentrums en winkeltjes. We waren langs het strand gereden wat erg mooi was maar niet zo mooi als we gewend waren. Gewoon lichtbruin zand met donker water. Voor het eten waren we naar de massagesalon geweest bij ons in de straat. Hier hadden we een full body massage genomen die echt overheerlijk was. In de avond waren we een hapje gaan eten bij de boulevard en vervolgens lekker ons bedje ingedoken doordat we al erg vroeg waren opgestaan.

Zaterdag 27 juni hadden we heerlijk uitgeslapen tot half 11 en waren we beneden gaan ontbijten. Het ontbijt was echt super lekker en deed ons denken aan het ontbijt in Koh Samui met mijn ouders. Zo kon je uit verschillende dingen kiezen en werd het voor je klaar gemaakt. We hadden onze zwemkleding aangetrokken en een scooter gehuurd. We hadden gelezen dat het Jimbaran strand erg mooi was. Hierdoor wilden we daar naar toe. We reden op de scooter door het verkeer heen. Het was erg druk op de weg in Kuta. Gelukkig kan Nick voortaan heel erg goed scooter rijden. Aangekomen bij het strand konden we wat bedjes huren. De zee was erg wild en de golven super hoog. In het water waren heel veel surfers. Nick en ik hadden bodyboards gehuurd en waren het water in gegaan. Het duurde even voordat we onder de knie hadden hoe we met deze golven om moesten gaan. Maar soms kon je op je board helemaal tot aan het zand mee gaan op een golf. Dit was zwaar maar wel super gaaf. In de namiddag waren we teruggegaan om ons op te frissen. In de avond hadden we een hapje gegeten bij de boulevard en vervolgens afgesproken met vrienden van Nick (Luuk, Tom en Maikel) die toevallig ook in Bali waren. We waren die avond met de vrienden van Nick wezen stappen wat een super leuke, gezellige en gekke avond was geworden. Iedereen ging los en deed gewoon waar die zin in had tijdens het stappen wat een super leuke sfeer gaf. We waren pas laat (of eigenlijk vroeg) thuis.

Zondag 28 juni stonden we om half 11 op om te gaan ontbijten. We waren een beetje brak van gisteren. We zouden vandaag met de vrienden van Nick naar het strand gaan. Zij kwamen uiteindelijk met een taxi naar ons hotel. Toen waren we met die taxi naar het jimbaran strand gereden. Hier moesten de vrienden van Nick nog ontbijten en uiteindelijk waren we op ligbedjes gaan liggen en hadden we weer bodyboards gehuurd. De zee was vandaag nog wilder dan gisteren. Hierdoor hield ik het uiteindelijk voor gezien doordat de zee je gewoon richting de grond sleurde waar allemaal stenen lagen. Wanneer het wel lukte om op een golf mee te gaan was dit wel gaaf. Na een paar uurtjes gingen we terug doordat we wat wilden gaan eten bij de Skygarden in Bali. De Skygarden is een grote discotheek waar je ook kunt eten. Iedere zondag was er een barbecue avond. Je kunt dan voor een klein bedrag tussen 17.00 uur en 21.00 uur een aantal uur onbeperkt eten en drinken. De barbecue was echt super lekker. Er waren verschillende salades, vlees, sausen,stokbrood en noem maar op. Voor Nick en mij was dit de 2e keer barbecueën in onze hele tijd in Azië. We hadden dit best wel gemist aangezien je met mooi weer vaak gaat barbecueën. Vanuit de Skygarden kijk je over Bali heen. Na even gezellig gezeten te hebben waren we naar de discotheek gegaan. Hier hadden we de avond nog even lekker gedanst en gek gedaan. Rond 01.00 uur waren Nick en ik naar ons hotel gegaan omdat we nog een beetje brak waren van de vorige avond.

Maandag 29 juni hadden we heerlijk uitgeslapen en ontbeten. Dit dagje hadden we lekker rustig aan gedaan. We hadden bij het zwembad gelegen en langzaam onze spulletjes gepakt omdat we morgen naar de Gili’s gaan. In de avond waren we naar de boulevard gegaan en hadden we besloten naar een wat luxer restaurant te gaan. Hier had ik als voorgerecht gerookte zalm op en als hoofdgerecht een pizza. Nick had als voorgerecht tonijn tartaar en ook een pizza als hoofdgerecht. We hadden gegeten voor Nederlandse prijzen. Toen de rekening kwam schrokken we hier een beetje van doordat we alleen nog maar goedkope prijzen gewend waren. Maar we hadden erg genoten van het eten en vonden dat dit wel een keer mocht.

Dinsdag 30 juni werden we al vroeg opgehaald bij ons hotel om naar de haven te gaan. Vanaf de haven zouden we met een boot naar de Gili's vertrekken. Na anderhalf uur in de bus kwamen we aan bij de haven. Hier kregen we een sticker opgeplakt met Gili Trawangan en konden we op de boot. De boot was een speedboot met allemaal stoelen waar best veel mensen in konden. In de boot was het best benauwd. Na ongeveer 2,5 uur op de boot kwamen we aan op Gili Trawangan. We zagen witte zandstranden, helder blauw water en palmbomen. Ons hele tropische gevoel was weer terug. Toen we onze backpacks van de boot hadden gepakt stonden er aan het strand veel mensen die een slaapplek aanboden. We waren met een jongen meegelopen die vertelde een mooie Guesthouse te hebben. Eenmaal daar waren er allemaal kleine bungalows die rondom een zwembad stonden. Dit was best leuk alleen de prijzen voor een kamer met airco waren best hoog. Hierdoor wilden we verder kijken. De jongen liet ons nog 2 plekken zien die op zich goed waren maar die we niet goed genoeg vonden. Zo was er een Guesthouse die naast een bouwval stond. Ik vind het verschrikkelijk om iedere ochtend vroeg wakker te worden van gezaag en getik. Hierdoor hadden we besloten wat te gaan eten en drinken en vanaf daar verder te zoeken. Nick was gaan kijken bij Richel Homestay. Dit was een mooi homestay waar hij wat had kunnen afdingen. We hadden de achterste kamer die erg schoon en mooi was. We hadden onze spullen neergezet en waren naar het strand gegaan. We kwamen erachter dat de hele zee vol met stenen en koraal lag waardoor je er niet normaal in kon staan. We waren op bedjes van een Guesthouse gaan liggen waar niemand iets van zei. Aan de overkant kon je Gili Meno zien liggen. Ik denk dat Gili Meno en Gili Air misschien 2 km uit elkaar liggen. Het strand was erg mooi maar we vonden het jammer dat je niet lekker kon gaan zwemmen. Nick was nog even gaan snorkelen. Je kon overal langs de weg snorkels en flippers huren. Aan het einde van de dag kwamen we erachter dat er een klein stuk was met zand in het water. Hier wilden we morgen gaan liggen. We waren ons vervolgens gaan opfrissen en wat gaan eten. Daarna hadden we rondgelopen over het eiland. Nick en ik vonden het eiland super gezellig. Zo loop je over een lange weg vlakbij het strand waar aan beide kanten restaurantjes, winkels en kroegen gevestigd zijn. Er zijn bijna alleen maar toeristen, er mogen geen voertuigen met motor over het eiland waardoor je alleen maar paard en wagen en fietsen ziet en de sfeer was erg leuk. Nick en ik vonden het super leuk om in de avond over het eiland heen te lopen.

Woensdag 1 juli hadden we heerlijk uitgeslapen. We kregen voor 11.00 uur ontbijt. We konden kiezen uit ei met toast of pannenkoeken. We namen iedere ochtend de pannenkoeken die heerlijk waren. Nick nam een pannenkoek met banaan en ik naturel. We hadden in de nacht de moskee gelukkig niet gehoord aangezien deze niet ver bij ons vandaan was. In Lombok en de Gili’s is bijna iedereen moslim. Doordat het Ramadan was hoorde we de moskee gedurende de dag erg vaak. Ik denk dat we de moskee overdag op de Gili’s het meest gehoord hebben van heel Indonesië. Terwijl je aan het strand lag kon je de moskee soms wel een uur horen. Nick en ik vonden het soms belachelijk doordat ze ook hele gebeden door de microfoon vertelden. Uiteindelijk raakten we hier zo aan gewend dat je hem niet eens meer hoorde. Maar soms was het wel irritant. We hadden vandaag heerlijk aan het strand gelegen en gezwommen in de mooie heldere blauwe zee. In de avond hadden we een hapje gegeten en een ijsje gehaald bij een super mooi resort. Dit schepijs was echt super lekker. Ook kwamen we erachter dat je bij dit resort voor een klein bedrag een film kon kijken op het strand. Je lag dan op ligbedden of kon zitten op zitzakken op het strand en er was een groot doek gespannen voor een film. Er werden iedere dag andere films gedraaid. Dit wilden we morgen gaan doen.

Donderdag 2 juli hadden we heerlijk uitgeslapen. Met uitslapen bedoel ik tot 10 uur. Dit is voor ons uitslapen na al dat vroege opstaan en reizen. We hadden lekker ontbeten en waren weer naar het strand gegaan. Hier hadden we weer de hele dag gelegen wat heerlijk was. De zon was warm, het water lekker verkoelend en het uitzicht was prachtig. We keken uit op Gili Meno. In de namiddag hadden we een fiets gehuurd om een rondje om het eiland heen te fietsen. Binnen een klein uurtje was je om het eiland heen gefietst. De zee was het mooiste bij het stuk waar wij lagen. Hoe verder je naar achter gingen hoe meer resorts met zwembaden je tegen kwam. In de avond waren we een hapje gaan eten en naar de film gegaan bij een resort. Voor een klein bedrag mocht je de film kijken en kreeg je ook een bakje popcorn. Het was gaaf om buiten op het strand onder de sterren en de maan een film te kijken.

Vrijdag 3 juli kwamen hadden we uitgeslapen en heerlijk ontbeten. Vervolgens waren we weer aan het strand gaan liggen. Rond 12.00 uur zagen we een boot aankomen. We wisten dat Luuk, Tom en Maikel, waar we in Bali mee waren wezen stappen, vandaag zouden aankomen. Nick was even bij de boot gaan kijken. We hadden afgesproken in de avond te gaan stappen. Na een hele dag weer lekker in het zonnetje op het witte strand gelegen te hebben waren we gaan omkleden en een hapje gaan eten. Vervolgens hadden we afgesproken bij een restaurant met de vrienden van Nick. Hier hadden we even wat drankjes gedaan. Daarna waren we naar een beerpong café gegaan. Hier hadden we meerdere potjes gespeeld. Alleen ik vind bier niet lekker dus had alle potjes met mojito gedaan. Dit tikte lekker aan. Na de beerpong waren we nog even naar wat andere kroegjes gegaan. Helaas was er vanwege de ramadan rond 00.00 geen muziek meer. Iedereen ging naar een bar achter op het strand waar nog wel drinken geschonken werd. We gingen uiteindelijk rond 01.30 uur terug naar ons Guesthouse.

Zaterdag 4 juli hadden we afgesproken op het strand bij ons. We hadden snorkelspullen en flippers gehuurd en waren gaan snorkelen. Doordat het water zo helder was konden we super veel zien en hele mooie visjes. Na een tijdje snorkelen hadden we onze spullen gepakt en waren we naar het resort van Luuk, Tom en Maikel gefietst. Zij hadden een luxe resort met een heel mooi zwembad. Hier hadden we de hele middag gelegen. Ze hadden hele relaxte zitzakken waar je heerlijk in kon liggen aan het zwembad. In de namiddag gingen Luuk, Tom, Maikel en Nick volleyballen op het strand. Na een tijdje kwamen een groep Zweedse jongens langs die een potje wilden spelen tegen Luuk, Tom, Maikel en Nick voor een biertje. Uiteindelijk hadden de Zweedse jongens verloren en moesten ze trakteren. Toen de mannen aan het volleyballen waren was ik in mijn eentje in een zitzak op het strand gaan liggen om de zonsondergang te bekijken. Deze was prachtig. Ik zag de zon langzaam in de zee zakken. Na de zonsondergang waren Nick en ik in het donker zonder verlichting op onze fiets terug gefietst naar onze Homestay. Dit was nog een uitdaging want je kon niets zien en de wegen waren hobbelig en soms van zand. Eenmaal terug bij onze Homestay hadden we ons opgefrist en waren we een hapje gaan eten met Luuk, Tom en Maikel. Na het eten waren weer gaan beerpongen. Nou zij deden beerpong ik mojitopong. Na een hoop gekkigheid waren we rond 00.00 weer onderweg naar de bar op het strand. Onderweg kwamen we bij een supermarkt wat gekke Duitsers tegen die allerlei leuke liedjes aan het zingen waren. Dit was super grappig. Op het strand nog even gekletst met deze Duitsers, een meisje uit Nieuw-Zeeland en een meisje uit India. Tijdens het reizen kom je mensen tegen vanuit de hele wereld. Vervolgens waren we rond uurtje of 02.00 teruggegaan.

Zondag 5 juli hadden we uitgeslapen en ontbeten en waren we naar het resort van Luuk, Tom en Maikel gereden om ze uit te zwaaien. Zij gingen vandaag weer terug naar Bali. Nadat we ze hadden uitgezwaaid hadden wij nog de hele dag aan het zwembad gelegen. Net voordat het donker werd waren we teruggefietst om ons op te frissen. Vervolgens waren we een hapje gaan eten en hadden we weer een film gekeken op het strand in een ligstoel onder de sterrenhemel.

Maandag 6 juli hadden we uitgeslapen en ontbeten en waren we weer naar het zwembad gefietst. Hier hadden we weer de hele middag gelegen. Voor de zonsondergang waren we bij het resort in de zitzakken op het strand gaan liggen. Hier hadden we de zonsondergang bekeken onder het genot van een lekkere cocktail. Vervolgens waren we ons gaan opfrissen en hadden we een hapje gegeten. In de avond hadden we weer een filmpje gekeken op het strand.

Dinsdag 7 juli stond ik op met een dubbel gevoel. Dit was ons laatste dagje op Gili Trawangan. Ondanks dat we hadden gedacht hier maar een paar daagjes te verblijven waren we hier uiteindelijk 8 dagen gebleven. Ook dachten we nog even uit te wijken naar Gili meno en Air maar vonden we het op Gili Trawangan zo relaxt dat we hier alle dagen zijn verbleven. Aan de ene kant wilden we nog iets van Bali zien terwijl we aan de ander kant nog niet weg wilden omdat het hier zo relaxt was. Dit gaf een dubbel gevoel. We waren de laatste dag aan het strand gaan liggen. In de middag waren we onze spullen gaan pakken. In de avond hadden we nog een lekkere pizza op en vervolgens waren we nog een filmpje gaan kijken op het strand.

Morgen vertrekken we weer terug naar Bali en gaan we meteen door naar Ubud. Dit schijnt een mooi plaatsje te zijn waarin je goed de cultuur van Bali in terugziet. We zijn benieuwd!

Liefs,
Nick en Suzan

• 04 Oktober 2015 - 00:35

Marian:

Hoi reizigers,
    Ook nu leuk om dit verslag te lezen maar het voelt toch wel anders omdat jullie al een tijdje thuis zijn.Wel komt het gevoel bij mij weer terug waardoor ik meeleef met jullie ervaringen. Voor jullie moet dit een gevoel van heimwee geven, denk ik. Al die mooie belevenissen waar jullie samen zo van hebben kunnen genieten. Het blijft een prachtige periode om op terug te kijken. Zelf ben ik stiekem wel blij dat jullie weer bij ons zijn. Het volgende verslag wil ik ook nog graag lezen.
    Liefs, mama

• 16 November 2015 - 13:42

Tom:

Super leuk om terug te lezen haha! "Iedereen ging los en deed gewoon waar die zin in had tijdens het stappen wat een super leuke sfeer gaf" erg goed omschreven, mijn favoriet haha :)

• 16 November 2015 - 13:44

Luuk:

Hee Nick en Suzan,

Eindelijk staat er dan ook een reactie van jullie trouwe volger op!

Leuk om weer even terug te lezen wat we allemaal beleefd hebben! Zit met m'n hoofd weer in Indonesië!

Mooi geschreven verslag weer en ik heb echt een top vakantie gehad daaro!
    Groetjes Luuk